Direktlänk till inlägg 21 oktober 2008

Hej igen!

Av AM - 21 oktober 2008 15:23


Det var länge sedan jag var inne på bloggen. Egentligen gick jag in idag för att jag tänkte ta bort den. Jag kom på att jag inte skrivit något på så länge att det inte kändes som att det var någon idé att ha den kvar. Men så upptäckte jag att jag fått kommentarer inlagda (ROLIGT)och då tänkte ja att jag måste skärpa mig och skriva lite igen.


På midsommarafton restes midsommarstång vid Gamla skolan, där det även hölls knytkalas. Dagen började med kyla och blåst men fram på eftermiddagen sprack det upp och solen visande sig. Det blev genast lite varmare… kanske vinet hjälpte till lite också!

På midsommarafton restes midsommarstång vid Gamla skolan, där det även hölls knytkalas. Dagen började med kyla och blåst men fram på eftermiddagen sprack det upp och solen visade sig. Det blev genast lite varmare… kanske vinet hjälpte till lite också!
Som sagt, tiden har gått. Sommaren är över för den här gången. Vår andra fantastiska sommar i Öjung. Tre härliga semesterveckor hade vi här. Två veckor med det bästa sommarvädret man kan tänka sig. Det var så varmt och soligt och jätteskönt i vattnet.

Det enda som förstörde idyllen något var att det var vansinnigt mycket bromsar i år. Kanske berodde det på värmen??

Här är mina ”små” älsklingar tillsammans med en kompis från stan. Små och små… snart vuxna faktiskt, 16 och 18 år gamla,  men verkar ändå ha hur kul som helst med en frigolitbit.

Här är mina ”små” älsklingar tillsammans med en kompis från stan. Små och små… snart vuxna faktiskt, 16 och 18 år gamla,  men verkar ändå ha hur kul som helst med en frigolitbit.

 


Sommaren har som sagt bestått av sol och bad men även av arbete. Renovering av Lill-stugan har inletts. Nytt golv har lagts i sovrummet. Väggarna har klätts med pärlspont och målats. Trappan till övervåningen har slipats, liksom golven i köket och vardagsrummet. Det är mycket jobb kvar men det börjar ta form.



Förra sommaren gick nästan all tid åt till renovering av stora huset. Då gjorde vi inte så mycket annat. Men i år har vi faktiskt gjort några utflykter i omgivningarna.

En dag var vi i Koboltgruvan i Loos. Det var en intressant och spännande guidad tur i gruvan, och man förstår att det måste ha varit ett hårt och slitsamt liv att vara gruvarbetare.

Värt ett besök!  http://www.loosgrufvan.org/


Nästa utflykt gjorde vi till Fågelsjö för att titta på Gammelgården och Amerikahuset. Här gick vi också en trevlig och intressant guidad tur. Sedan blev det kaffe och smörgås i Kaféet.

http://www.fagelsjo.nu/

 

Men nu är det höst, snart november. Allhelgonahelgen skall firas i Öjung liksom förra året.

Jag fick låna några gamla tidningar av en granne här, med artiklar som handlade bla om Öjung och Mjölåsen. Jag tänkte jag skall försöka skanna in dessa och lägga upp här på bloggen under kategorin Öjungs historia. Har även skannat in en djupkarta över sjön och lagt in under kategorin Stora Öjungen.

 

Nää, nu längtar jag till jul! I år ska det julpyntas och tas in gran. Förra året var det inte riktigt färdigt i stora huset så då blev det inte så mycket med julpyntet. Jag hoppas också att vi får vår nyinköpta braskamin installerad till jul så vi kan få en skön julbrasa.


Julafton firas i Stockholm men sedan, senare på kvällen går färden upp till Öjung, för i år skall vi gå på julotta i kapellet på juldagsmorgonen är det tänkt!

 
 
Ingen bild

KanadaLasse

6 januari 2009 23:48

Vilka harliga bilder och vilken fin text.
Sitter i Kanada och drommer om Ojung...och langtar dit .

Tack for Bloggen och stang den inte!!!

Lasse

 
Ingen bild

Jessica

10 april 2010 22:37

Fina kort! Inte ta bort bloggen... Är så roligt att gå inn och se på bilder från "farmors". Min gammelfarmor bodde i erat hus. Kanske vi ses en gång när vi åker förbi. Hälsningar från Jessica Embretsen Hosle, Norge

 
Ingen bild

Gamla-Skolan Karin

14 oktober 2010 22:55

Nej stäng inte! Sitter i skåne men saknar också öjung! Jag har precis bestämmt med tjej gänget att vi ska upp och ha tjej helg i november. Va kul att du kom till kyrkan! Vi ses framöver!

Karin

 
Ingen bild

Bertil Trolin Nyköping

8 november 2010 16:56

Hej!
Blev intresserad när jag såg Handelsman Daniel Trolin nämnd på Google.
Han var min farfarsfar och bedrev sin diversehandel i Edsbyn. Öjung hade en magisk kang när jag var barn. Man fångade mycket siklöja i Öjungen kommer jag särskilt ihåg.
Självahöll vi mest till i Fullen.
Mycket trevlig blogg för gamla hälsningar.
Lägg inte ned den!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AM - 20 oktober 2008 15:14

En söndag i början på september gjorde vi en utflykt med båten till en av de allra minsta öarna i sjön. (Det ska visst finnas 52 stycken har jag hört.) Det var en sån där riktigt fin dag, fika hade vi med oss och kikare så vi skulle kunna titta på lo...

Av AM - 20 oktober 2008 15:12

Djupkarta över öjungen.

Av AM - 9 april 2008 15:23

  Allt började en vårdag i maj 2007. Efter att ha letat hus i Täby, som ligger 2 mil norr om Stockholm, i ca ett års tid gav vi tillslut upp. Helgerna gick åt till att springa på visningar. Därefter kom hetsiga budgivningar, hopp och förtvivlan om va...

Av AM - 8 april 2008 08:45

Jag såg huset på Hemnet en fredag och ringde genast till min sambo och berättade. Vi bestämde oss föra att ringa och höra efter om det gick bra att komma och titta under helgen. Det blev bestämt att vi skulle åka på söndagen. Resan upp tog drygt 3 ti...

Av AM - 7 april 2008 10:00

Vi har aldrig varit några ”vintermänniskor”. Sommaren är bäst och vintern är något som bara måste genomlidas, så har det alltid varit. Efter att första sommaren här i Öjung hade passerat  började vi fundera på hur mycket man faktiskt hade...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards